Elektryk z drugiej ręki - na co uważać?

Główna

>

Elektryk z drugiej ręki

"Używany samochód elektryczny" brzmi jak coś zupełnie nowego, biorąc pod uwagę, że samochody elektryczne pojawiły się na rynku motoryzacyjnym zaledwie kilka lat temu.

Popularność tych samochodów stale rośnie, np. przez wzgląd na ekologię, wygodę i wysoki komfort poruszania się oraz tańszą eksploatację.

Aktualnie mamy do czynienia kilkudziesięcioma różnymi modelami aut elektrycznych, różniących się gabarytami, ceną, mocą silników elektrycznych lub pojemnością baterii. Z roku na rok wybór ten będzie coraz większy.

Dokonując wyboru podczas zakupu samochodu elektrycznego, należy zwrócić szczególną uwagę na akumulator. Jego stan definiuje, czy auto nadaje się do zakupu, w zależności od tego, jak samochód był eksploatowany przez poprzedniego właściciela, Jeśli poprzedni właściciel auta nieumiejętnie ładował pojazd, nie dbając o baterię - wydajność akumulatora zdecydowanie spadła. Jest to związane ze zmniejszeniem pojemności baterii i krótszym zasięgiem. Bateria jest najdroższym elementem (kilkadziesiąt tysięcy złotych) samochodu elektrycznego.

Jej wymiana lub naprawa mogą okazać się mało opłacalne. Na szczęście producenci przyznają gwarancję zakupu na baterie litowo-jonowe, wynosi ona około osiem lat lub brany jest pod uwagę przebieg - 160 tys. km. Zatem należy uważać i podczas rozmów z poprzednim właścicielem samochodu, sprawdzić stan akumulatora oraz faktyczny przebieg auta.

Profesjonalny serwis dokonywany przez fachowców, pozwoli sprawdzić ogólny stan techniczny samochodu i przeprowadzić bardzo szczegółową diagnostykę komputerową różnych elementów pojazdu (chociażby systemów bezpieczeństwa).

W takiej sytuacji należy wymienić lub naprawić akumulatory. Wymieniając je, niektórzy pokuszą się o zakup akumulatorów używanych, ale niesie to za sobą ryzyko, że nie będą działać tak długo, jak baterie nowe czy regenerowane. Natomiast nowe baterie trakcyjne mogą przewyższyć wręcz wartość samochodu.

Bardzo ważnym aspektem jest także gniazdo ładowania i kabel ładujący - ich bezproblemowe łączenie i ładowanie. Rodzaje wtyczki do ładowania auta elektrycznego mają dwa warianty: typu 1, typu 2 oraz CHAdeMO. To również dość kosztowny komponent, dlatego ich stan także zaleca się sprawdzić w autoryzowanym serwisie, poddając auto diagnostyce komputerowej. Dzięki temu można potwierdzić lub wykluczyć ewentualne usterki.

Ze względu na specyficzną budowę samochodów elektrycznych, często tarcze hamulcowe ulegają korozji. Aby temu zapobiegać należy poruszać się z wyznaczona prędkością ruchu drogowego. Gwałtowne lub długie hamowanie przez silniki elektryczne nie zawsze uruchamiają układ hamulcowy. Przed zakupem dodatkowo należy sprawdzić stan układu hamulcowego.

Taki całościowy serwis mogą wykonywać jedynie specjaliści z odpowiednimi uprawnieniami SEP.